Publicerad den Lämna en kommentar

Tjockt över tunt

Eftersom jag redan skrivit om “fett över magert“, är det väl lika bra att komplettera med ytterligare en regel. “Tjockt över tunt”, som även den gäller oljefärg.
Med den här regeln menas hur tjockt färglagret är. Du ska alltså undvika att ett tunt lager färg över ett tjockt lager. Det som avses är inte att hålla reda på tiondels millimeter, utan mer om du målar ett riktigt tjockt lager där färgen sticker ut lite från målningen, så kallad “impasto”. Impastotekniken används exempelvis i van Goghs “A Starry Night”.

van Gogh använde sig ofta av tjocka lager av färger

Varför?

Som vanligt undrar jag varför? Det som kan hända om du inte följer regeln är att det tunnare lagret kan krackelera. Även om vi i dagligt tal säger att oljan torkar, så är det inte riktigt det som händer. Att torka innebär att något avdunstar och försvinner från färgen. Det som händer med oljan är istället att den härdar, vilket är en kemisk process som får den att stelna och kännas torr. Ett tjockt lager färg tar lång tid på sig att härda hela vägen igenom. Så även om färgen kännas torr på ytan, så är den fortfarande mjuk inuti ganska länge. Om du lägger på ett tunt lager som härdar snabbare, kommer det tjocka lagret vara mer rörligt och elastiskt, även om färgen är magrare, och riskerar därför att krackelera.

Avslutningsvis

Tjockt över tunt är egentligen samma tema som fett över magert. För att undvika krackelering, behöver det övre lagret vara mer elastiskt än det undre. Och om du vill ha krackelerad färg har du här fått ytterligare ett verktyg att ta till 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.