Du som målat ett tag med oljefärger har säkert koll på regeln “fett över magert” eller “fat on lean”. När jag som precis börjat med oljan stötte på det här uttrycket kändes det ändå som läge att dela med mig till andra i samma situation.
Fett över magert gäller för målning med oljefärger. Även de vattenlösliga. I korthet säger regeln att varje nytt lager färg som du lägger på, ska vara fetare än lagret (eller lagren) under. När jag skriver fetare, menar jag inte att färgen ska ha tjockare konsistens, utan att färgen ska innehålla mer fett i form av olja. Skillnaden behöver inte alls vara stor, någon liten droppe olja räcker långt.
Varför?
Nu är jag inte mycket för att bara följa regler för att de finns, utan jag undrar “Varför?”. Förklaringen är att när färgen torkar, så bildar varje lager ett skikt som är lite elastiskt. Ju mer olja som finns i färgen, desto mer elastiskt. Den stelnade färgen kommer också att röra lite på sig, exempelvis på grund av temperaturförändringar, förändringar i luftfuktighet eller att någon helt enkelt flyttar runt på tavlan. Om de övre skikten är mer elastiska än de undre (alltså fett över magert) går allt bra. Men om de övre lagren är stelare finns det risk att de spricker, krackelerar. En överdriven liknelse kan vara att du målar på en ouppblåst ballong. Sedan, när färgen stelnat, så blåser du upp ballongen. Färgen dras då ut, och eftersom den torkat så spricker den upp i många små delar. Släpper du ut luften igen, så kommer delarna gå ihop, men sprickorna kommer fortfarande att synas.
I praktiken
Du som konstnär kan hålla koll på hur fet färgen är. Om färgen direkt ur tuben är en typ av “medelfet”, så kan du göra den både magrare och fetare. Blandar du färgen med förtunning (thinner) eller vatten blir den magrare. Ju mer du blandar i desto magrare blir färgen. Thinner förändrar kulören mindre än vatten, som i lite större mängd kan göra färgen lite tunn eller “dassig”.
Olja (som linfröolja) eller målarmedium gör färgen fetare. Bägge gör färgen mer lättflytande och ökar glansen. Målarmedium ökar glans och lyster något mer, och kan också användas för att piffa upp matta partier i målningen.
Ett sätt att arbeta på kan därför vara att göra en bakgrund, ett första lager, med en något utspädd färg (thinner eller vatten). Sedan kan du måla ditt motiv med färger direkt ur tuben. I nästa lager blandar du sedan i en droppe olja, nästa lager igen två droppar och så vidare. Så får du en tavla som kommer hålla många år framöver.
Avslutningsvis
Regler är till för att brytas! Kanske vill du ha en häftig, krackelerad effekt på din tavla? I så fall kan du så klart vända på resonemanget, blanda understa lagret fullt med olja, och måla över med förtunnad färg. Som alltid gäller det att experimentera och ha kul!